Fotografia de aviație e la fel de veche precum însuşi zborul. Încă din decembrie 1903, la primul zbor al fraților Wilbur şi Orville Wright, fotografii de aviație au urmat avioanele şi oamenii din jurul lor până în zilele noastre.

Ce ne atrage la acest hobby straniu? Nu există o explicație logică, dimpotrivă acest hobby se bazează pe ceva contrar logicii, pasiunea. Pasiunea pentru aviație şi pentru zbor ne aduce la mitinguri aviatice, pe lângă aeroporturi sau aerodromuri. Pasiunea e singurul lucru care poate explica momentele petrecute în ploaie, vânt, ninsoare, câldură insuportabilă, ziua sau noaptea, departe de casă, cocoțat pe o scară, în căutarea cadrului dorit. Urcatul pe dealuri, prin tufişuri, mersul prin noroaie, distanțele parcurse pe jos până la locul în care lumina va fi potrivită şi aşteptatul în frig momentul potrivit se pot explica doar prin puţină nebunie şi pasiune. E greu de explicat unui ne-inițiat de ce facem ceea ce facem. Poate cea mai simplă explicație e că ne simțim bine în preajma avioanelor, fie ele mici sau mari, civile sau militare. Mirosul de gaz ars, sunetul motoarelor, evoluțiile acrobatice, miracolul zborului în sine când vezi maşinării de peste 100 de tone decolând, toate acestea ne țin aproape de aviație.

Fotografia de aviație e unul din cele mai uşoare tipuri de fotografie. Nu ai nevoie decât de un aparat şi câteva obiective. Vara sunt destule mitinguri aviatice şi în general activitatea aviatică la noi în țară ne oferă destule subiecte de fotografiat.

Există mai multe tipuri de fotografie de aviație, fiecare cu particularitățile ei. Fotografii sol-aer, sol-sol şi aer-aer. Ca regulă generală, când vine vorba de fotografia de aviație e bine să folosim un aparat DSLR. Nu înseamnă că nu putem folosi un bridge sau un aparat compact, dar datorită faptului că fotografia de aviație se apropie ca stil de fotografia de sport sau de acțiune, ne uşurăm munca folosind un DSLR. De asemenea, nu avem neapărată nevoie de obiective luminoase.

Pentru fotografiile sol-aer, adică cele în care fotografiem aeronavele în evoluție, e nevoie de un obiectiv mai “lung” dar pentru început ajung şi cei 200mm ai unui obiectiv entry-level. Pentru fotografiile sol-sol, adică cele în care fotografiem aeronavele din expoziția statică a unui show aerian, avem nevoie de un obiectiv mai larg, la fel e suficient pentru început un 18-55mm de kit. Pe măsură ce învățăm să stăpânim tehnica de fotografiere, vom dori să avem în geantă obiective mai lungi. Din fericire, pentru fotografia de aviație nu avem nevoie neapărat de obiective luminoase pentru că acţiunea se petrece în timpul zilei şi în aer liber unde în principiu există lumină suficientă dar din nefericire avem nevoie super tele-obiective.

Nu e de ajuns să te prezinți la miting sau la aerodrom cu aparatul setat pe “AUTO” la gât şi să te aştepți să pleci acasă cu fotografii spectaculoase. Există câteva sfaturi care vă pot asigura un început sigur pentru fotografii bune. Când fotografiați aeronave cu elice, un lucru important e să incercați să nu înghețați elicile. Asta înseamnă folosirea modului Shutter Priority pe aparat şi setarea unui timp de expunere mai lung de 1/200 pentru a surprinde mişcarea elicelor. Pentru rezultate bune în această configurație, mişcați-vă odată cu subiectul fotografiat. Regula “discului întreg” nu e bătută în cuie, în sensul că într-o evoluție cu schimbări bruşte de direcţie, vom prefera să nu avem un disc întreg pentru a avea avionul nemişcat în poză.

Când fotografiem aeronave militare rapide, putem folosi modul Aperture Priority, cu o diafragmă între f5.6 şi f8 cu atenție la timpii de expunere să nu fie mai lungi de 1/800. Încercați să folosiți valori ISO cât mai mici, pentru a evita apariția granulației neplăcute în fotografii. Fotografiați în modul RAW pentru a beneficia de maximul de elasticitate oferit de senzorul aparatului în ceea ce priveşte editarea fotografiilor.

Ideea generală în fotografia de aviație e să redăm mişcarea aeronavelor chiar şi atunci când ele sunt la sol. Țineți cont de faptul ca atunci când sunt în aer, avioanele se mişcă tri-dimensional. Asta înseamnă să folosim modul de focalizare continuă. Mişcarea tri-dimensională şi cu viteză a avioanelor, va creşte numărul de fotografii mişcate. Pentru asta e important să fiți atenți la evoluția aeronavei şi să încercați să folosiți cât mai bine tehnica de panning. Tehnica de panning se poate exersa pe orice obiect în mişcare, de la maşinile de pe stradă până la un cățel care aleargă în parc. Chiar dacă diferența de viteză este considerabilă, veți învăța totuşi mişcarea de urmărire a subiectului care vă va fi de ajutor când vine vorba de avioane.

Aceste sfaturi nu vă garantează obținerea unei fotografii spectaculoase dar arată drumul de urmat spre una. Pe lângă ele se aplică regulile generale ale fotografiei. Lumina caldă de dimineața sau seara, regulile de compoziție şi încadrare sunt încă valabile şi adaugă la spectaculozitatea unei fotografii. În general avioanele se încadrează central în fotografie pentru că ele sunt subiectul principal, dar nu înseamnă că nu se poate devia de la această regulă. Nu uitați că şi norocul este un factor. Mai important e să înțelegem cum a contribuit norocul la realizarea unei fotografii şi să încercăm să reproducem şi controlat acea fotografie “norocoasă”.

O fotografie nu este completă fără post-procesare, lucru valabil şi în vremea fotografiei pe film. Nu e suficient să lăsăm aparatul să facă ce ştie şi să ne blocăm la nivelul “o fac bine din aparat”. Aproape universal valabil sunt necesare câteva corecții de contrast, culoare, sharpening, etc. fără a schimba radical fotografia de la care s-a pornit. Folosiți cu atenție sliderele shadows/highlights care folosite în exces adaugă halouri şi noise în fotografie. Vom fi tentați să le folosim atunci când am avut ghinionul să fotografiem în permanență back-lit vara şi vom avea fotografii cu aeronave întunecate.

Cel mai important lucru atunci când ieşiți la fotografiat avioane e să vă bucurați de experiență. Farmecul fotografiei de aviație constă şi în admirarea cu ochiul liber a evoluțiillor aeronavelor. Dacă lumina sau poziția nu vă ajută, bucurați-vă de spectacolul aviatic şi veți fi mai pregătiți pentru data viitoare.