Când la tine în Cluj, temperaturile sunt de 25-27 de grade la sfârşit de iulie, nu îți vine să părăseşti răcoarea şi să pleci la Bucureşti unde se anunță peste 40 de grade. Nu ai face asta daca ar trebui să îți vizitezi rudele sau dacă ar trebui sa mergi la “cumpărături”. Ai merge probabil în parc la o bere sau o limonadă şi ai râde de cei care suferă. Ei bine, asta ar face un om normal. Noi cei pasionați de aviație, am lăsat răcoarea Clujului pe arşița Bucureştiului ca să vedem BIAS 2016.

     Se anunța ca fiind cel mai mare de până acum, deşi informațiile au apărut foarte târziu pentru un show internațional şi poate cel mai rău lucru, invitații au fost anunțați foarte târziu. Chiar dacă pe “surse” apăreau tot felul de avioane care erau de ne-ratat, fie în expoziție statică, fie in zbor, incertitudinea a fost mare şi abia cu 2-3 săptămâni înainte s-a aflat o listă concretă a participanților internaționali.

Chiar dacă anul acesta nu a participat nici o formație militară de acrobație, am fost copleşiți de numărul de aeronave prezentate în zbor de Forțele Aeriene Române. Deschiderea spectacolului cu un număr impresionant de elicoptere mi-a semnalat că vom avea parte de o zi plină. Cele două formații de câte 6 MiG-uri 21 LanceR de la Baza 86 Aeriană şi Baza 71 Aeriană au umplut cerul şi au suplinit cu succes lipsa formațiilor de acrobație.

Surpriza mai mult decât plăcută a constat în formația Hawks of Romania, prezentă prima dată la BIAS în formulă de 7 Extra 300 şi 330. Băieții au avut un program dinamic şi ca întotdeauna spectaculos. Aeroclubul României a adus pe cerul de la BIAS, un număr impresionant de aeronave, notabilă fiind formația de 7 Zlin 142. Nu au lipsit nici White Wings cu ale lor planoare de acrobație dar si paraşutiştii cu showul special de seară.

Poate cel mai aşteptat display al zilei a fost cel al Forțelor Aeriene Ucrainiene cu al lor Sukhoi Su27 “Flanker”. Un avion impresionant ca dimensiuni şi capabil de manevre aparent imposibile. Ultima dată când am văzut acest tip de avion în zbor a fost în 2013 în Ungaria unde l-am văzut în formația de 5 a Forțelor Aeriene Ruse. Atunci ca şi acum s-a dovedit a fi mai agil decât pare.

A fost pentru prima dată când am văzut un F18 zburat în scopuri demonstrative la un spectacol aviatic. Forțele Aeriene Spaniole au avut un program frumos dar care pe alocuri a lăsat impresia că avionul poate mai mult. Cred că şi publicul şi-a dorit mai mult de la display.

Anul acesta se împlinesc 110 ani de la primul zbor al lui Traian Vuia şi 100 de ani de la înființarea aviației de vânătoare româneşti. Pentru aceste aniversări pot spune că am fost răsfățați prin prezența unor aeronave de vânătoare legendare. Deşi doar în expoziție statică, Garda Națională a Statelor Unite a trimis două avioane F15 Eagle, un avion de vânătoare şi de supremație aeriană modern. A fost o ocazie specială pentru toți pasionații de aviație să vadă de aproape două avioane (F15 şi Su27) care altădată s-ar fi întâlnit doar în condiții mai putin prietenoase. De asemenea, pe cerul de la BIAS 2016 au putut fi văzuți în zbor, doi veterani ai aviației militare, F4U Corsair şi B25 Mitchell. Foşti luptători în cel de-al doilea rărboi mondial, ne-au oferit o fereastră în timp spre începuturile aviației de vănatoare.

Temperaturile foarte mari de peste zi au făcut fotografierea showului dificilă datorită aerului cald care a dat naştere la efectul de “heat haze” în multe fotografii. Din fericire, în fiecare an, avem parte la BIAS de showul de seară, partea cea mai frumoasă din punct de vedere fotografic. Anul acesta nu a făcut excepție şi am avut parte de lumină superbă şi zboruri pe măsură.

Ca echipament pentru BIAS 2016, am avut în ghiozdanul foto, un Nikon D600, un D750 şi un D500 împrumutat de la NPS România, împreună cu obiectivele 80-400mm VR2, 200-500mm VR şi 400mm f2.8. Combinația de D500 cu 200-500mm s-a dovedit din nou câştigătoare, majoritatea fotografiilor fiind făcute în această configurație. Flexibilitatea dată de un obiectiv zoom pe un aparat cu senzor crop şi de foarte bună calitate m-a făcut să renunț aproape în totalitate la aparatele mele full frame. Viteza cu care poți fotografia cu D500 şi flexibilitatea oferită de 200-500mm, fac din ele un kit aproape perfect pentru un show aviatic. Mă gândesc serios să renunț la D600 în favoarea lui D500.

Avantajul oferit de luminozitatea obiectivului de 400mm f2.8 s-a văzut la showul de seară când lumina era tot mai puțină şi valorile ISO deveneau tot mai mari. La fel, folosit în combinație cu D500 mi-a oferit posibilitatea de a fotografia la diafragma f4 sau mai mică şi a reduce valorile ISO. Deşi uneori am avut probleme cu obținerea focusului perfect datorită mişcarii rapide a aeronavelor şi a cantității de lumină destul de mică, combinația este una foarte bună pentru a fotografia în condiții de lumină slabă. Obiectivele foto cu focală mare vin cu avantaje şi dezavantaje şi nu trebuie considerate perfecte pentru orice subiect.

Anul acesta a fost primul an în care m-am bucurat mai mult de show şi m-am concentrat mai puțin pe fotografii. Împreună cu colegii fotografi străini ne-am bucurat de showul oferit şi am preferat să aşteptăm lumina de apus pentru câteva cadre mai speciale. Pe măsură ce trece timpul încep să dau mai mare importanță experienței unui miting aviatic şi mai puțină importanță fotografierii non-stop a acțiunii de pe cer. Uneori e frumos să privim cu ochiul liber evoluțiile şi să ne bucurăm de zbor.

Vreau să mulțumesc NPS România pentru sprijinul acordat în fotografierea a două evenimente aviatice mari, BIAS şi Ziua Porților Deschise la Baza 71. De asemenea, vreau să mulțumesc Forțelor Aeriene Române pentru tot sprijinul şi deschiderea de care dau dovadă. Mulțumesc organizatorilor pentru un show impresionant şi le doresc să organizeze un BIAS tot mai mare în fiecare an. Să ne vedem la BIAS 2017 cu bine şi cu mai multe aeronave în zbor şi în display static.