În fiecare an, în preajma zilei de 20 Iulie, Ziua Aviației şi a Forțelor Aeriene Române, la Baza 71 Aeriană – Câmpia Turzii se organizează un eveniment dedicat sărbătorii aviației române. Anul acesta nu a făcut excepție și pe 23 Iulie a avut loc Ziua Porților Deschise.
Început ca un eveniment mic, dedicat personalului unității și celor apropiați, s-a transformat de la an la an într-un eveniment tot mai mare. De la câteva zboruri de prezentare ale avioanelor şi elicopterelor bazei am ajuns sa vedem în zbor aproape toate aeronavele Forțelor Aeriene. În fiecare an numărul participanților a crescut, la fel și numărul și diversitatea aeronavelor. Pe lângă acest lucru, aproape în fiecare an, la Baza 71, se desfăroară în această perioadă un exercițiu bilateral româno-american iar anul acesta vizitatorii sunt aeronavele care participă la exercițiul Dacian Eagle 2016.
Garda Națională a Statelor Unite, a trimis la Câmpia Turzii 12 aeronave de vânătoare și supremație aeriană, McDonnel Douglas F15 Eagle, de la unitați din California și Massachusetts. Misiunea lor aici este de antrenament împreună cu MiGurile 21 LanceR ale Forțelor Aeriene Române.
În programul acestui eveniment se anunțau aeronave de tot felul, din dotarea Forțelor Aeriene, ale Aeroclubului României dar și ale proprietarilor privați. Am putut vedea aeronavele de școala Iak 52, avioanele avansate de școală IAR 99 și IAR 99 Șoim, IAR 330 Puma, MiG 21 LanceR, C-27J Spartan, F15 Eagle, Extra 300 ale Hawks of Romania, Iacării Acrobați și mai nou preferatul meu, IAR 316 Alouette.
În pregătirea evenimentului, am participat la antrenamente pentru a putea afla mai multe despre program și pentru a putea obține câteva fotografii fără public. Mi-a plăcut să revăd agitația din bază. Cu o zi înainte toată unitatea e ca un furnicar și oamenii depun efort pentru a primi cât mai bine musafirii de a doua zi.
La acest eveniment am împrumutat de la NPS Romania un Nikon D500 pe care l-am alăturat obiectivelor din trusa, un 80-400mm VR și un 200-500mm VR. Pe lângă D500 am folosit clasicele D750 și D600 care se află în permanență în ghiozdan. Cele două zile de test au fost suficiente pentru a-mi confirma faptul că e un aparat foarte bun pentru fotografia de aviație. Viteza cu care focalizează este impresionantă, chiar dacă nu a avut cele mai scumpe obiective, iar posibilitatea de a fotografia cu 10fps mi-a permis să surprind momente dificil de imortalizat cu alt aparat. Din nefericire, fotografiatul în rafală vine și cu dezavantaje pe care nu vi le pot ascunde. Dacă din diferite motive, subiectul nu e focalizat de la primul cadru, toată rafala va fi greșit focalizată. Același lucru se poate spune și despre încadrare. Aceste probleme apar mai mult din cauza lipsei de experiență cu o astfel de viteza de fotografiere în rafală și pot spune că în timp m-aș putea obișnui. Un alt mare avantaj al folosirii lui D500 este faptul că, împreună cu obiectivul de 200-500mm am reușit să obțin o focală maximă echivalentă cu 750mm pe un senzor full-frame, care mi-a adus câteva fotografii mai speciale.
Inamicul cel mai mare la un airshow vara este temperatura ridicată și distanța față de aeronave. Cantitatea mare de aer cald aflată între senzor și avion, va face fotografiile să apară vălurite, cu un efect de “Fata Morgana”, ceea ce noi numim “heat haze”. O zi foarte caldă am avut pe 23 iulie și a trebuit să fiu foarte atent la ce fotografiez pentru a nu îmi umple cardul de imagini “încălzite”.
Evenimentul de la Câmpia Turzii a fost un bun antrenament pentru ceea ce urma să vină la BIAS 2016. Mă așteptau și acolo Forțele Aeriene Române, alături de invitații lor: Forțele Aeriene Elene, Bulgare, Cehe, Portugheze și Ucrainiene. De asemenea, printre participanți se alfau și Aeroclubul României, Ministerul de Interne, Iacării Acrobați și Tarom. Pe scurt se anunța o zi plină, cu un program al evoluțiilor fără întrerupere sau pauză programată. Urma să văd aeronave de la cele mai vechi până la cele mai moderne și de la cele mai mici la cele mai mari.